Lēmumu pieņemšana aizsardzības iepirkumos: starp cenu, kvalitāti un drošību

16.06.2025
Iepirkumi
Informāciju sagatavoja
VALIC
VALIC noliktava
Gatis Dieziņš, Aizsardzības ministrija

Pulkvežleitnants Alans Andrulis
Valsts aizsardzības loģistikas un iepirkumu centra vadītājs

Aizsardzības jomas iepirkumu lēmumu pieņemšana Latvijā nereti raisa jautājumus par to, kā tiek izvēlēti piegādātāji un, kas nosaka konkrētu preču vai pakalpojumu izvēli. Lai gan visus šos procesus regulē Publisko iepirkumu likums un Aizsardzības un drošības jomas iepirkumu likums, lēmumu pieņemšanas mehānismi praksē atšķiras atkarībā no preces specifikas, budžeta, piegādes apjomiem un citiem būtiskiem apstākļiem. Dažos gadījumos tiek noteikta zemākā cena kā galvenais kritērijs, savukārt citkārt - priekšroka tiek dota saimnieciski izdevīgākam piedāvājumam, kurā būtiska loma ir tehniskajiem parametriem un kvalitātei. Šajā rakstā aplūkojam vairākus praktiskus piemērus, kas atklāj, kā šie principi tiek piemēroti reālās situācijās, tostarp gadījumos, kas izraisījuši plašāku interesi un diskusijas.

Sabiedrības uztvere un izvēles kritēriju līdzsvarošana

Ne vienmēr aizsardzības iepirkumu rezultāti sabiedrībā vai piegādātāju vidū tiek uztverti viennozīmīgi, un nereti tie kļūst par diskusiju objektu. Vienā gadījumā tiek apšaubīta lēmuma pamatotība, izvēloties zemāko cenu, tādējādi - pēc iesniedzēju domām - ignorējot kvalitatīvāku, dažkārt arī Latvijā ražotu alternatīvu.

Citkārt iebildumi izskan pretēji - tiek norādīts, ka izvēlēts pārāk dārgs risinājums, lai gan pastāvējušas lētākas iespējas. Šādi piemēri spilgti parāda, cik niansēti un daudzslāņaini ir iepirkumu vērtēšanas procesi, kuri pamatā izriet no katra specifiskā iepirkuma,   nosakot atbilstošākos kritērijus un izvēles mehānismus, kas ļautu pieņemt racionālu, lietderīgu un nozares interesēm atbilstošu lēmumu.

Preču paraugu nozīme objektīvā vērtēšanā

Lai nodrošinātu iepirkuma priekšmeta atbilstību faktiskajām vajadzībām, praksē var tikt pieprasīts piedāvāt preces paraugu, kas ļauj komisijai objektīvi izvērtēt produkta atbilstību tehniskajām prasībām.

Šāda pieeja ir īpaši nozīmīga iepirkumos, kuros kvalitāte, funkcionalitāte un izturība ir būtiski faktori, piemēram, apģērbu vai ekipējuma iepirkumos militārām vajadzībām. Šajos gadījumos preču paraugi tiek detalizēti analizēti, tostarp pārbaudot ne tikai vizuālos un tehniskos rādītājus, bet arī specifiskus parametrus - auduma struktūru un izcelsmi, piegriezuma ergonomiku, šuvuma un materiāla noturību, kā arī iespējamo kalpošanas ilgumu intensīvas lietošanas apstākļos.

Vērtēšana tiek veikta pēc iepriekš definētas un vienotas metodikas, kas ļauj panākt salīdzināmu un caurspīdīgu rezultātu starp visiem pretendentiem. Šāda prakse ne tikai mazina subjektivitātes riskus, bet arī nostiprina lēmuma leģitimitāti no tiesiskā un profesionālā viedokļa.

Valsts aizsardzības iepirkumos šāda balansa nodrošināšana starp cenu, kvalitāti un izpildes spēju ir kritiski svarīga. Jo īpaši gadījumos, kad piegādājamais produkts tieši ietekmē valsts drošības kapacitāti, izvēles kritērijiem ir jāatspoguļo gan operacionālās vajadzības, gan arī praktiskie izaicinājumi, kas var rasties piegādes un ekspluatācijas posmos.

Funkcionālā testēšana

Atsevišķos gadījumos ar preces parauga kvalitātes vizuālu vai tehnisku novērtēšanu vien nepietiek - tiek veikta arī funkcionālā testēšana. Funkcionālā testēšana tiek veikta tad, kad ir svarīgi pārliecināties, ka prece tiešām būs piemērota militārai lietošanai - īpaši, ja tā var ietekmēt karavīru drošību vai uzdevuma izpildi. Šāds tests ļauj ne tikai salīdzināt pretendentu piedāvājumus, bet arī saprast, kā prece uzvedas praksē. Lai vērtēšana būtu godīga, objektīva un vienota, katram testam tiek izstrādāta metodoloģija - tajā skaidri noteikts, kādi aspekti tiks pārbaudīti, kā to darīs, cik ilgi, un kas par to būs atbildīgs. Piemēram, testēšana var notikt poligonā, simulētās mācību situācijās vai dažādos vides apstākļos - lietū, salā, karstumā. Līdzās tehniskajiem rādītājiem svarīgs ir arī tas, cik ērti prece lietojama - to novērtē paši karavīri vai instruktori.

Rezultāti tiek fiksēti un apkopoti. Tiek vērtēts gan katra testētāja individuālais viedoklis, gan vidējais novērtējums, kā arī lietotāju apmierinātība. Šie dati tiek izmantoti kopā ar citiem iepirkuma kritērijiem, lai pieņemtu pamatotu lēmumu. Šāda pieeja ļauj gūt visaptverošāku priekšstatu par produkta faktisko lietojamību un kalpo kā papildu mehānisms, lai nodrošinātu, ka iepirkuma rezultātā tiek iegūts patiesi piemērots un uzticams risinājums aizsardzības vajadzībām.

Ilgtermiņa kapacitāte un piegādātāja uzticamība

Būtisks, bet nereti publiskajā diskusijā mazāk izcelts aspekts valsts aizsardzības iepirkumos ir piegādātāja ilgtermiņa kapacitāte un reputācija. Lēmuma pieņemšanā būtiska nozīme ir tam, vai pretendents spēj nodrošināt stabilu un nepārtrauktu piegādes ķēdi, uzturēt ražošanas nepārtrauktību un piedāvāt nepieciešamo tehnisko atbalstu visā produkta ekspluatācijas ciklā. Tas ietver gan garantijas saistību izpildi, gan spēju nodrošināt rezerves daļas, kā arī personāla atbalstu vai apmācības, ja tās nepieciešamas konkrētā aprīkojuma lietošanā. Izvēloties piegādātāju, kuram trūkst šādu resursu vai pieredzes, pastāv risks saskarties ar kavējumiem, nespēju nodrošināt uzturēšanu vai pat nepieciešamību veikt atkārtotu iepirkumu. Šī iemesla dēļ komisijas arvien biežāk vērtē arī kandidāta ilgtermiņa stabilitāti, nozares pieredzi un spēju darboties kritiski svarīgos apstākļos, kas aizsardzības iepirkumos nav tikai formāla prasība, bet būtisks drošības jautājums.

Valsts aizsardzības loģistikas un iepirkumu centrs nodrošina ne vien publisko iepirkumu veikšanu, bet arī visu materiāltehnisko līdzekļu dzīves cikla pārvaldību aizsardzības nozarē - no piegādes un uzturēšanas līdz nolietojuma fāzei. Šis darbs tiek veikts ciešā sasaistē ar Aizsardzības ministriju, tās padotībā esošajām iestādēm un Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem, garantējot to operacionālo spēju un nepārtrauktu ekipējuma pieejamību. Mūsu uzdevums ir nodrošināt savlaicīgu un kvalitatīvu ekipējuma apriti, ņemot vērā gan esošo spēku skaitlisko sastāvu, gan plānoto palielinājumu, kā arī ārējos apstākļus, kas var ietekmēt piegādes ķēdes. Šādas stratēģiskas un datu balstītas pieejas mērķis ir veidot ilgtspējīgu, efektīvu un operatīvi pielāgojamu aizsardzības loģistikas sistēmu, kurā katrs iepirkuma lēmums kalpo kopējam drošības mērķim.

VALIC noliktava
Gatis Dieziņš, Aizsardzības ministrija